سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مردم نزد خداوند در روز قیامت، فرمان برترینِ آنها نسبت به او و پرهیزگارترینِ آنان است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
نقش محبت و مهرورزی در فرایند یاددهی و یادگیری
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» نقش مهم تربیتی نخستین برخوردهای معلم

یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت معلم چگونگی برخورد او با دانش آموزان در اولین روزهای حضور در کلاس است. متاسفانه این عامل مهم در مدارس مورد غفلت قرار می گیرد و گاهی مشاهده می شوند که دیدگاه برخی همکاران آن است که در همان روزهای اول به گونه ای با دانش آموزان برخورد کنند که تا آخر آنها را به سر براهی بکشانند. و صدالبته نیت این افراد آن است که با ایجاد این فضای به ظاهر آرام بتوانند به دانش آموزان خدمت کنند. ولی متاسفانه نتیجه ای که عاید می شود بر خلاف آنچه می پندارند موجب پیچیده تر شدن اوضاع می شود.
واقعیت این است که یکی از زمینه های آموزش و پرورش موفق آن است که معلم در دیدگاه دانش آموزان به عنوان چهره ای محبوب و دوست داشتنی جلوه کند که دانش آموزان با داشتن یک ارتباط عاطفی مثبت بتوانند با اعتماد به او به مدرسه و درس علاقمند شوند.
اولین شرط داشتن ارتباط های مثبت آن است که معلم و دانش آموز نسبت به همدیگر سابقه ذهنی منفی نداشته باشند.
در این روند اولین روزهای مدرسه نقشی تعیین کننده دارد، در ذهن دانش آموزان همانند دیگر انسانها در اولین برخورد با معلم برداشت نسبتا پایداری به وجود می آید. اگر در همان روزهای اول مدرسه در ذهن دانش آموزان نسبت به معلم گره منفی ایجاد شود این عامل ذهنیت آنها را نسبت به معلم و تدابیر تربیتی او بشدت تحت تاثیر قرار می دهد و تا آخر سال تلاشهای معلم را بی ثمر می کند.
کوهن (1973) در مورد تاثیرات اولیه برخورد معلم با شاگردان در تحقیق خود به این نتیجه رسید که تاثیرات اولیه برخورد معلم با دانش آموزان به گونه ای پایدار تا آخر سال حفظ می شود. او در این پژوهش دریافت که دیدگاه دانش آموزان نسبت به معلم در دو، سه جلسه اول شکل می گیرد و از آن پس به ندرت تغییر می یابد. میزان همبستگی این تاثیر اولیه بین ارزشیابی اول که بعد از دومین جلسه درس انجام گرفته در مقایسه با نتایج ارزشیابی دوم که در آخر ترم تحصیلی ا نجام شده 85 درصد بوده است.
نکته جالب تری که کوهن در این تحقیق به آن دست یافت آن بود که علاوه بر تاثیرات اولیه روش کار و برخورد معلم بر طرز فکر دانش آموزان، اغلب دانش آموزان پیش از ثبت نام و با اطلاع از حضور معلم خاص در کلاس از طریق دیگر دانش آموزان و سایر منابع درباره آن معلم اطلاعاتی را کسب می کنند و همین عامل باعث می شود که خیلی زود نسبت به آن معلم و درس او طرز فکر ثابتی در آنان ایجاد شود. این طرز فکر تقریباً تا پایان سال بدون تغییر باقی می ماند.
پس معلم موفق کسی است که در روزهای اول حضور در مدرسه با ایجاد محیط عاطفی مثبت و حمایت کننده و ارائه تصویری مثبت از خود و درسی که باید ارائه بدهد دانش آموزان را نسبت به خویشتن و موضوع تدریس خود علاقمند کند و آنگاه در این زمینه مثبت به ارائه مطلب بپردازد.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حجت اله ملکی ( یکشنبه 86/1/5 :: ساعت 7:4 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مـــوانع خلاقیت در محیط مدرســه
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 5
>> بازدید دیروز: 1
>> مجموع بازدیدها: 41481
» درباره من

نقش محبت و مهرورزی در فرایند یاددهی و یادگیری

» آرشیو مطالب
بهار 1386
زمستان 1385

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب